Nawigacja: Strona główna » blog » Siła opinii internetowych

Siła opinii internetowych

Współczesny świat, szczególnie ten „internetowy” coraz mocniej przypomina globalną wioskę. Pojęcie to pochodzi od Herberta Marshalla McLuhana, który w swojej książce pt. „Galaktyka Gutenberga” opisuje zjawisko fenomenu mediów masowych, obalających bariery czasowe i przestrzenne, które umożliwiają ludziom komunikację na skalę masową. Obecnie globalną wioską nazywa się w głównej mierze Internet. W myśl tego twierdzenia świat stał się w pewien sposób wioską, w której każdy wszystko o wszystkich wie. Wioską, w której każdy każdego zna. Czy jednak zawsze świat ten pozostaje realny? Czy można gdzieś zatracić granicę pomiędzy fikcją a prawdziwym życiem? Na podstawie opisanej poniżej historii zastanówmy się nad siłą Internetu oraz zamieszczanych w nim opinii.

W kwietniu dopiero co minionego roku pewien Londyńczyk, Oobah Butler wpadł na szalony pomysł. Postanowił otworzyć restaurację. Zarejestrował ją na TripAdvisorze (zaufanym portalu zbierającym opinie o najlepszych hotelach i restauracjach) oraz ogłosił jej otwarcie w mediach społecznościowych. Wszystko zaczęło się tak, jak przy typowej promocji nowych lokali. Jest jednak jedno ale… restauracja nie istnieje! Wystarczyło zrobić zdjęcie starej, ukrytej w domowym podwórku szopy, kilka zdjęć fikcyjnych potraw, stylizowanych na wykwintne dania i sukces niemal gotowy. Butler poprosił także znajomych o pozytywne oceny i komentarze, a także sam je publikował, używając różnych adresów IP. Ku jego zdziwieniu w oszałamiająco szybkim tempie fikcyjna restauracja z 18 149. miejsca „wskakuje” coraz wyżej. Najpierw pierwszych 10 000, potem miejsce 1 456., aż wreszcie w listopadzie „Szopa w Dulwich” (ang. The Shed At Dulwich) jest na 1. miejscu! Minęło zaledwie pół roku od oficjalnego „otwarcia”, a knajpę internauci uznali za najlepszą restaurację w Londynie – jednym z największych miast świata. To dopiero fenomen!

TripAdvisor słynie z rzetelnych i autentycznych opinii. Badania z 2015 roku wykazują, że aż 93% użytkowników wierzy, że komentarze umieszczone na portalu są odpowiednio zweryfikowane. Okazuje się jednak, że wystarczy trochę sprytu i zintensyfikowanego działania, by oszukać nawet najbardziej uczciwe strony i ich odbiorców. Warto również zauważyć, że Oobah Butler nie wywołałby takiego zainteresowania tylko i wyłącznie oryginalnymi zdjęciami na Facebooku czy też hipsterskim dizajnem lokalu oraz strony internetowej. Popularność miejsca „nakręca” się także pod wpływem obserwacji innych komentarzy. Skoro tyle osób rekomenduje tę niezwykłą knajpę, a jeszcze więcej ubolewa nad tym, że wciąż i wciąż brakuje wolnych miejsc, a wszystkie stoliki są zarezerwowane już na kilka miesięcy do przodu (autor całego zamieszania wymyślił bowiem, że restauracja przyjmuje gości tylko po uprzedniej rezerwacji), to nic dziwnego, że użytkownicy zapoznający się z tematem, są przekonani, że restauracja ta jest wyjątkowa.

Podobne jak opisana pokrótce historia pewnie nie zdarzają się zbyt często. Historia ta odsłania jednak coraz częściej występujący mechanizm. W globalnej wiosce zależności między użytkownikami zdarza się nam uśpić własną czujność i racjonalne myślenie. Opinie internetowe mają zatem wielką siłę, a wirtualna popularność okazuje się być niejednokrotnie ważniejsza niż osobiste doświadczenie.

Zapraszamy do kontaktu:

Agencja Marketingowa Gliwice

Artalis Sp. z o.o.
Pracujemy od poniedziałku do piątku od godziny 8.00 do 16.00.
ul. Dąbrowskiego 50, 44-100 Gliwice
tel: +48 32 721 10 06
mail: marketing@artalis.pl

12 + 10 =

  1. Administratorem Państwa danych osobowych jest ARTALIS Sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach (44-100) przy ul. Dąbrowskiego 50.
  2. W zakresie ochrony danych osobowych można się kontaktować pod adresem e-mail: rodo@artalis.pl
  3. Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu prowadzenia korespondencji i obsługi sprawy, której ona dotyczy, a także przedstawienia oferty w przypadku złożenia i realizacji zamówienia na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b i f ogólnego rozporządzenia o ochronie danych.
  4. Odbiorcami danych będą osoby upoważnione przez administratora, podmioty przetwarzające, z którymi zawarliśmy odpowiednie umowy powierzenia oraz podmioty, które wynikają z przepisu prawa.
  5. Dane osobowe będą przechowywane przez okres trwania relacji biznesowych tzn. przez okres niezbędny do realizacji celu.
  6. Posiadają Państwo prawo do żądania dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania (jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody), którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  7. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, gdy uznają Państwo, iż przetwarzanie Państwa danych osobowych dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.
  8. Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, jednakże konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak odpowiedzi na udzielone zapytanie.
  9. Państwa dane osobowe nie będą podlegać zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.